در گفتوگو با «خودروکار» مطرح شد؛
موانع صادرات خودرو چیست؟
عضو اتاق بازرگانی ایران از چهارمانع اقتصادی و صنعتی پیش روی صادرات خودرو و قطعات خودرو در کشور خبر داد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، محمدرضا نجفی منش- عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان تهران و عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به آمار و ارقام اعلام شده از کاهش صادرات خودرو به خودروکار گفت: چهار مانع اقتصادی و صنعتی در این میان دخیل هستند.
او افزود: یکی از موارد کاهش صادرات، تازه بودن برجام است چرا که اقتصاد و صنایع جان دوباره گرفتند و در حال فعالیت مجدد هستند و این صنعت نیازمند زمان است.
به گفته نجفی منش، دومین مانع، وجود خودروهای قدیمی داخل کشور است که این خودروها به تازگی رویه به روز شدن را پیش گرفته اند. به گونه ای که خودروهایی همچون 2008، سایپا سیتروئن و محصولات جدید برنامه ریزی شده رنو در حال ورود به بازارهای داخلی هستند و می توانند آغازگر راه صادرات محصولات داخلی و مشترک باشند.
عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: سومین مانع، نوسانات نرخ ارز در کشور است. به گونه ای که این نرخ ارز تنها واردات را ترغیب می کند نه صاردات. از این رو باید برنامه ریزی های اقتصادی برای ثبات نرخ ارز در نظر گرفته شود.
او با بیان اینکه نرخ ارز و نرخ بانکی تاثیر بسزایی در صنعت خودرو دارند، افزود: مانع چهارم، سودهای بانکی و و نوسانات نرخ سودهای بانکی در کشور است.
به گفته نجفی منش، کاهش صادرات در مدت اخیر به وضوح مشاهده شده است و نیازمند برنامه ریزی و پیگیری لازم است. از این رو تا زمانی که این چهار مانع برطرف نشوند، وضعیت صادرات به همین آمار و ارقام فعلی ادامه خواهد یافت.
انتهای پیام/